הילד מתגייס Featured

 2 shut

נעמה מוזס

הבן שלנו מתגייס בקרוב וכבר מעכשיו אני לא ישנה בלילה. יש לי בראש המון דאגות. לעומתי, בעלי לא ממש מתרגש ומתייחס לזה כאל עוד שלב בחיים. אני יודעת שאני קצת מגזימה, וטוב שהוא מאזן אותי, אבל מצד שני קשה לי שבעלי מבטל הכול באמירות שאני "אימא פולנייה" וסתם דאגנית. מה אפשר לעשות?

הגיוס לצבא הוא שלב משמעותי בחיים, ובמובנים מסוימים כל המשפחה מתגייסת לשינוי.

המושג "אימא פולנייה" כבר אינו נחלתן של נשים ממוצא מסוים בלבד. הוא מתאר סגנון חשיבה של אנשים בעלי דאגה מתמדת לאחרים או לעצמם בתחומי המשפחה, הבריאות, העבודה ועוד. מצב של דאגנות-יתר מכונה בשפה המקצועית תסמונת GAD (Generalized anxiety disorder). אנשים הסובלים מדאגנות-יתר מביעים דאגה מתמדת ומוגזמת מנושאים רבים (עם "סיבה מוצדקת" וגם בלעדיה), הם נוטים לדמיין את התסריט השלילי הגרוע ביותר (דימויים קטסטרופליים), ולעיתים נדמה שהם תמיד ימצאו על מה לדאוג. גם כשהסביבה מנסה להרגיע "שאין מה לדאוג", לרוב זה לא עוזר, מפני שלא מדובר בחשיבה רציונלית. חשוב לזכור שהאדם המודאג אינו בוחר בכך, הדאגנות גורמת לו למצוקה ולא פעם גובה מחיר נפשי ופיזי.

בנך עומד להתגייס, ואין ספק ששינוי זה עשוי לעורר לחץ ודאגה. עם זאת, את מתארת כניסה למעגל בלתי פוסק של מחשבות, בדומה ללישת בצק שמתפיחה ומעצימה תחושות ותרחישים שליליים, ופוגעת באיכות חייך.

מילת הקסם היא – איזון. אין הכוונה שנפסיק לדאוג, או שלא נשתף את הקרובים לנו במה שמטריד אותנו. אולם, כמו בכל דבר בחיים, חשוב המינון. עיסוק-יתר בגיוס המתקרב עלול לייצר מנגנון הרסני ולהעצים תחושות של חוסר-אונים ודיכאון. ההתמקדות במחשבות וברגשות השליליים, בלי לנקוט צעדים מעשיים להקלה, לפתרון הבעיה או להתבוננות מחודשת על המצב, עלולה להחמיר את המצב.

הבעיה היא שלפעמים המוח שלנו "נתקע" על מסלול קבוע של מחשבות (לרוב שליליות) ונוצר "לופ" שקשה לצאת ממנו. בעזרת טכניקות שונות אפשר לאמן את עצמנו לייצר מעגלי חשיבה נוספים ויעילים יותר.

אז... מה לעשות?
  • עבודת צוות – הגיוס לצבא הוא שינוי מאתגר העשוי לשמש מנוף להתפתחות אישית, ומנגד לייצר משברים. אינך רוצה חלילה להעביר לבנך מסר, שלפיו עליו להיות חזק בעבור בני המשפחה המודאגים, ושאין לו משענת שיוכל להישען עליה במידת הצורך ולשתף בקשיים. ראשית עליכם, ההורים, לתמוך זה בזה כדי לסייע לבנכם להתמודד בהצלחה עם השינוי הקרב. למעשה, דפוסי ההתמודדות שלך ושל בעלך ממוקמים בשני קצוות על פני הרצף – בצד אחד קיים דפוס השימור, הניסיון לשמר את המצב הנוכחי ולהחזיק בו, להשוות ל"כמה פשוט היה לפני כן" ולחשוש מהשינוי המגיע. ובקצה השני מצוי דפוס השילוח – המעודד את בנכם לצאת מהקן הנוח ולפלס באומץ את השביל שלו. מחקרים מגלים (לא מפתיע במיוחד) שרוב האימהות מחזיקות בדפוס השימור, ואילו האבות מאמצים ביתר קלות את דפוס השילוח. השילוב של שניכם יאזן את ההתמודדות עם המצב.
  • נת"ת – מודל זה (אפל, 2015) מתייחס לשלושה שלבים חשובים בהתמודדות עם מצבי לחץ וקושי: תחילה חשוב לנרמל את המצב, "אנשים רבים חוששים מהגיוס". 2. תיקוף – להעניק תוקף לתחושות: "אם את מגיבה כך – יש לך סיבה". לברר מה יכול לסייע ולהעניק תקווה שהמצב ישתפר – "לא הכול תלוי בנו, אבל ננסה לחשוב מה יסייע בהתמודדות עם המצב החדש".
  • מסיבת דאגות – נסי לתחום במהלך היום זמן מוגדר שאליו תזמיני את כל הדאגות ל"מסיבה" של 5 דקות. נסי לנקז למשבצת הזמן את כל מה שמטריד אותך. וזהו.
  • הסחת דעת – נסי לעסוק באופן אקטיבי בפעילויות מקדמות הדורשות התרכזות במשימה, כמו פעילות גופנית, בישול, הליכה בטבע, פתירת תשבץ, קריאה, מעשים העשויים לסייע ביציאה מה"לופ" של המחשבות השליליות המדאיגות אותך.
  • התמקדות ב"כאן ועכשיו" – רוב הדאגות שלנו עוסקות בעתיד, בתרחישים האפשריים במצב של אי-ודאות, שרובם כנראה לא יקרו. התמקדי ב"כאן ועכשיו". נסי להסב את תשומת הלב לקולות ולצלילים שאת שומעת, למראות שאת רואה סביבך, לריחות, לנשימה שלך. ההתמקדות בחושים עשויה לקטוע את רצף המחשבות השליליות ולהסיטו מהמסלול המוכר. אפשר להיעזר ביישומונים שונים של "מיידפולנס" ולתרגל באופן יומיומי.
  • כתיבה – במקום לחשוב על המצב ולנתח אותו בראש, נסי לכתוב את הדברים. הכתיבה מארגנת את החשיבה ומאלצת אותך להתמקד ולהגיע לתובנות חדשות.

נעמה מוזס – טיפול זוגי ואישי CBT מרצה ומנחת סדנאות. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
ימי האור והחושך

   הרב מתניה ידיד |...

אמונה, חסד והבחנה

  מאמר מאת הרב יעקב...

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

דניאל 055-920-5666

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם