לחוצה ומבולבלת מהקורונה Featured

 390 2 shut
 
שאלה: אני מבולבלת מבהלת הקורונה. אימא שלי טוענת שזו סתם שפעת, ואילו אבא שלי ממש לחוץ. יש לי חברות שנבהלות מכל אפצ'י וכאלה שבכלל לא מתרגשות, ובחדשות כל מומחה אומר משהו אחר. אני לא יודעת למי להאמין ומה לעשות עם כל הלחץ הזה.

נעמה מוזס

מצבים של אי-ודאות יוצרים תחושת חוסר שליטה וחרדה. חשוב לזכור שחרדה היא מנגנון חיוני המסייע לנו לזהות סכנות חיצוניות או פנימיות. אפשר לדמות אותה למעין מערכת אזעקה המתריעה על פריצה למקום המוגן שלנו. ואולם לעיתים מערכת זו יוצאת מאיזון, מגיבה על כל תזוזה קלה ועוסקת בתרחישים אפשריים עתידיים שעשויים להשתנות.

ובכן, למי להאמין? שאלה טובה. לא מומלץ לצבוע את המציאות רק בגוני שחור או לבן. אנשים שונים יפרשו את המציאות פרשנות שונה בהתאם לידע המצוי ולדפוס החשיבה המאפיין אותם. עם זאת כדאי לזכור שבמצבי אי-ודאות איננו חסרי אונים. בארגז הכלים יש דרכי התמודדות רבות, וכל אחד מוזמן להשתמש בכלי המתאים לו.

מה אפשר לעשות?

מה הפרשנות שלך? ר' נחמן מברסלב אמר: "אתה נמצא במקום שבו מצויות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך מצויות במקום שבו אתה רוצה להיות!" לפי מודל אפר"ת ( אירוע, פרשנות, רגש, תגובה), את תחושת הבלבול והחרדה לא יוצר האירוע עצמו אלא הפרשנות שאנו מעניקים לו. יש דפוסי החשיבה המאפיינים את האדם החרד, כמו הכללה מוגזמת או ראייה דיכוטומית של שחור או לבן. שימי לב למילים שמשתמשים בהן בסביבתך. במקום לומר "המצב נורא" כדאי להחליף למשפטים חיוביים ומחזקים כמו "גם זה יעבור" או "אנחנו נצליח להתמודד".

קבלה והתבוננות – החרדה מלהיות חולה נורמלית. איננו רוצים לבטל לגמרי את מערכת האזעקה שלנו. המטרה היא לכוון אותה, לעדכן גרסה, ללמוד ללחוץ על הכפתורים הנכונים כדי שהרעש של האזעקה לא יהיה חזק כל כך. נסי להתבונן במחשבות השליליות המאיימות. אל תילחמי בהן אלא אפשרי להן לעבור כמו עננים בשמיים או עלים השטים במורד הנחל. התודעה שלנו בנויה מזרם בלתי פוסק של מחשבות. לעיתים הדאגות מעסיקות אותנו כל כך עד שמבחינתנו הן המציאות. נסי להתבונן על המחשבות ממרחק מסוים, להבין שאני לא בדיוק המחשבות שלי אלא מתבוננת בהן.

הפרדה – עוד תרגיל נהדר ופשוט שמאפשר להבחין בין המחשבות למציאות הוא פשוט לומר: "עוברת לי בראש המחשבה ש...". עצם האמירה כבר מייצרת הפרדה בין המחשבה למציאות ומפחיתה את רמת החרדה.

הרפיה – בזמן חרדה הגוף דרוך ומכווץ, אדרנלין מופרש, הנשימות מהירות ושטוחות. הסימפטומים הפיזיולוגיים מעבירים למוח מסר שאנו מצויים בסכנה. בעזרת תרגילי הרפיה אפשר להפחית את העוררות הפיזיולוגית ולהוריד את מפלס החרדה. נשפי החוצה את האוויר באיטיות (מומלץ באמצעות קשית), כווצי את השרירים לכמה שניות ושחררי, האזיני למוזיקה מרגיעה, דמייני שאת נמצאת במקום נעים ומרגיע. בעזרת טכניקה של מיינדפולנס (הפניית תשומת לב באופן לא שיפוטי לחוויות המתרחשות בזמן הווה) אפשר להסב את תשומת לב לקולות ולצלילים, למראות ולריחות שסביבך, לנשימה שלך. להביא את עצמך לכאן ועכשיו.

לשבת בכיסא הנהג – אחד הדברים שמגבירים בהלה ופניקה הוא תחושת חוסר שליטה. לכן מומלץ לעשות פעולות שמחזירות את תחושת שליטה ומסייעות לנו לאחוז בהגה. מתן עזרה לזולת מסב את תשומת הלב ממה שמטריד אותנו ומעניק תחושת קומפטנטיות (מסוגלות ויכולת). נסי לעסוק באופן אקטיבי בפעילויות מקדמות הדורשות התרכזות במשימה כמו בישול, פתירת תשבץ, קריאה ועוד. פעולות אלו מסייעות לצאת מהמבוך של המחשבות השליליות ומעצימות את תחושת השליטה בחיינו.

"דאגה בלב איש ישחנה" (משלי יב, כה) – שיתוף אחרים בדאגות עשוי להקל ולהעניק תמיכה. ואולם יש שחשים ששיתוף בדאגות עלול לייצר בלבול ובהלה נוספת, ולכן כדאי לבחור למאזינים את מי שיפחיתו את החרדה ולא יעמיסו דאגות נוספות.

פעילות גופנית – פעילות גופנית כמו הליכה בטבע מעניקה תחושת שחרור ומסייעת להתנתק מהחדשות המציפות אותנו בכל רגע.

ולבסוף, זכרו שגם חיוך מידבק – החיוך מוריד את לחץ הדם ומשחרר אנדורפינים במוח.שחרור חומרים אלו גורם לנו לנשום נשימות עמוקות יותר ומרגיע את מערכות הגוף. מחקרים מצאו שחיוך מגן מפני התקררויות ומחלות ומחזק את מערכת החיסון. אפילו חיוך טכני מסייע להורדת רמת החרדה ובהתמודדות עם מצבים מאתגרים.אז, יאללה, חייכו, מקסימום נדביק זה את זה בחיוך.

נעמה מוזס, טיפול זוגי ואישי, CBT, מרצה ומנחת סדנאות: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
כפיים למהפכה

  מאמר מאת הרב אברהם...

להתכונן לשנת קורונה?

  מאמר מאת  הרבנית ד"ר...

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

דניאל 055-920-5666

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם